Kto nadaje się na przedstawiciela handlowego?

Najbardziej stereotypowe wyobrażenie o przedstawicielu handlowym ukazuje go jako osobę, która bez skrupułów potrafi „wcisnąć” klientowi wszystko, nawet to, co nie jest mu potrzebne. Tymczasem sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Jakie umiejętności powinien więc posiadać dobry przedstawiciel handlowy?

Świadomość klientów co do swoich potrzeb i praw ciągle wzrasta, szarlatan potrafiący omamić każdego klienta, by sprzedać mu jakiś towar jest więc już trochę mitem. Oczywiście, w każdym micie może być ziarno prawdy, jednak w dzisiejszych czasach podstawową cechą przedstawiciela handlowego powinna być umiejętność słuchania klienta. Aby zaspokoić jego potrzeby, trzeba je bardzo dobrze poznać i dopasować do nich jak najlepiej skomponowaną ofertę. Aby pozyskać i utrzymać klienta, taka osoba musi zdobyć jego zaufanie i nie zawieść go. Dlatego – oczywiście – może pokusić się o zaoferowanie mu czegoś „nadprogramowo”, ale musi doskonale orientować się, gdzie jest granica, której nie powinien przekraczać.

Co więcej, przedstawiciel handlowy musi wiedzieć dosłownie wszystko o swoim przedsiębiorstwie, jego całościowej ofercie, jak i poszczególnych produktach. Ba, musi świetnie orientować się także w poczynaniach konkurencji, aby jak najlepiej pozycjonować na jej tle swoje produkty. Powinien znać odpowiedź na każde pytanie klienta i potrafić odeprzeć każdy jego zarzut.

Przedstawiciel handlowy różni się od sprzedawcy tym, że to on musi dotrzeć do klienta, musi więc najpierw znaleźć osoby potencjalnie zainteresowane danym produktem czy usługą. Wiąże się to z dużą dyspozycyjnością, często także koniecznością podróżowania. Zarobki w tym zawodzie są w związku z tym dość niepewne i niestabilne, za to – przy wysokiej skuteczności – niejednokrotnie całkiem wysokie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Marketing, Praca. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.