Telemetria prawdę ci powie

Reklamodawcy bardzo dobrze wiedzą, dla jakiej grupy docelowej kierują swój produkt. Zanim więc zamówią emisję przygotowanych przez siebie spotów reklamowych, muszą zadecydować, na jakich programach chcą je pokazywać i w jakim czasie, aby dotrzeć do jak największego grona odbiorców. Oczywiście – najlepiej tych zgodnych z preferowanym przez nich targetem. Bardzo pomocna w tej pracy okazuje się telemetria.
Telemetria jest dziedziną z pogranicza telekomunikacji i metrologii, która bada przekazywany na odległość sygnał, w interesującym nas przypadku – telewizyjny czy radiowy. Za pomocą specjalnych urządzeń, instalowanych w odbiornikach tv mierzy się wielkość widowni telewizyjnej, oglądającej poszczególne programy w określonym czasie. W naszym kraju testowy panel telemetryczny obejmuje 1150 gospodarstw, co daje łączną sumę około trzech i pół tysiąca osób powyżej 4 roku życia.
Badania telemetryczne są bardzo przydatne dla reklamodawców, nie potrzebna jest im bowiem dodatkowa praca, polegająca na własnych badaniach oglądalności danych stacji czy pasm programu. Można z ich pomocą sprawdzić kilka cech przekazu, które pozwalają zaplanować rozkład kampanii w medium, jakim jest telewizja czy radio.
Po pierwsze, badany jest tzw. rating, a więc średni odsetek osób oglądających konkretną audycję, określoną stację telewizyjną lub telewizję w ogóle. Mierzy się go oczywiście w precyzyjnie określonym czasie i oblicza sumę widzów w każdej minucie, dzieląc przez liczbę minut audycji, czy też badany czas.
Za pomocą telemetrii określany jest także tzw. share, wskaźnik, który  pozwala nakreślić pozycję rynkową nadawcy i ustalić, która telewizja jest oglądana najczęściej. Informuje, jaki odsetek osób spośród ogółu odbiorców oglądających w tym czasie jakikolwiek program stanowią widzowie wybranej stacji. Można obliczać ten wskaźnik w odniesieniu do całej populacji lub wybranych grup społeczno – demograficznych.
Badać można także zasięg (reach), który informuje, ile osób oglądało program np. przez trzy kolejno następuje po sobie minuty. Za widza programu uznaje się bowiem osobę, która oglądała program przez określony czas. Reklamodawcy szczególnie zależy na osobach, które nie „skaczą” po kanałach, ale skupiają się na wybranym, odbierając przekazywane przez niego treści.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Internet, Reklama. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz