Od zera do współczesnej reklamy

Niektórzy twierdzą, że już w Starożytnej Grecji czy Rzymie można dostrzec początki reklamy – w wypisywanych na piasku hasłach. Jednak z reklamą w pełnym tego słowa znaczeniu, a więc jako płatne zachęcanie do posiadania jakiegoś dobra, mamy do czynienia dopiero wiele lat później. Jak kształtowała się reklama, by dojść do współczesnego wzorca, który widzimy na co dzień?

Pierwsze prawdziwe próby zareklamowania czegoś pojawiały się już w XV wieku, a były to ulotki reklamowe w Niemczech. Początkowo bardzo prowizoryczne, „przegadane”, nie znano jeszcze wówczas specjalistycznego języka reklamowego, chwytów i trików, mających działać na odbiorców. Nieco później, w XVII, na gospodach wieszano rozmaite godła, które miały być charakterystyczne, zapadac w pamięć i być kojarzone przez klientów z danym miejscem. Wielu ludzi nie potrafiło wtedy czytać, więc takie rysowane godła stosowano jako zamiennik nazw pisanych takich gospod, pubów czy karczm.

Na początku XVIII w. Powstał The Boston Newsletter , który iważa się za pierwszy folder reklamowy – zbiór rozmaitych anonsów obwieszczających na przykład o działalności róznych firm, informujący o tym, jak przebiega ich praca. Dopiero w XIX wieku powstały pierwsze agencje reklamowe, choć wtedy ich działania były jeszcze bardzo niesprecyzowane, nie wiadomo było, na czym tak na prawdę ma polegać ich praca.

Pod koniec XIX i na początku XX wieku nastąpił znaczny rozwój reklamy, na który wpływ miały rozmaite czynniki, takie jak rozwój kolei (można było reklamować już nie tylko miejscowe produkty),  wzrost populacji (było więcej odbiorców reklamy), wynalazki i rozwój produkcji na masową skalę oraz pojawienie się masowych mediów.

Tak naprawdę dopiero pojawienie się mass-mediów pozwoliło reklamie wkroczyć w fazę nowoczesności. To one stały się najlepszym przekaźnikiem reklamy między producentami a odbiorcami – a więc potencjalnymi nabywcami proponowanych przez nich produktów i usług. Dziś media są nieodłącznym elementem procesu reklamowego, bez nich reklama w ogóle nie miałaby sensu istnienia. Współczesna reklama jest skierowana do masowego odbiorcy, liczonego w milionach ludzi, a w inny sposób niż przez masowe media nie sposób do nich dotrzeć, co jest najistotniejszym wyznaczniekiem funkcjonowania reklamy w dzisiejszych czasach.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Reklama. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz