Negocjacje

Negocjacje są nie tylko doskonałą metodą rozwiązywania konfliktów między pracownikami, ale stanowią również istotny element komunikacji biznesowej. Ich celem jest zażegnanie konfliktu, wypracowanie wspólnego, satysfakcjonującego obie strony rozwiązania, a także – odniesienie zysków, najlepiej również przez obie strony.

W prowadzeniu negocjacji potrzebne są nie tylko specyficzne cechy charakteru i umiejętności, należy bardzo starannie przygotować się do ich przeprowadzenia. Odpowiednie przygotowanie merytoryczne do negocjacji jest szczególnie ważne w biznesie, gdzie dzięki przewadze w negocjacjach można zyskać na przykład lukratywny kontrakt. Przede wszystkim, należy ustalić cele, jakie chce się osiągnąć i opracować strategię postępowania, która pozwoli nam to uczynić. Trzeba potrafić odnaleźć swoje mocne strony i właśnie na nich zbudować solidną argumentację. Równocześnie, trzeba zdawać sobie sprawę także ze słabych stron i postarać się tak poprowadzić tok negocjacji, by nasze słabsze elementy ukryć. Trzeba także dokonać szczegółowej analizy sytuacji, a więc dowiedzieć się jak najwięcej o drugiej stronie, zebrać istotne informacje. Z ich słabości warto uczynić kartę przetargową, postarać się nie dopuścić do ujawnienia zbyt wielu zalet „przeciwnika”.

Niezwykle istotna jest także błyskotliwość i precyzja wyrażania myśli. Negocjacje to niełatwa praca, trzeba bowiem szybko reagować na argumenty drugiej strony, trzeba więc uważnie słuchać „przeciwnika”. Konieczna jest świadomość tego, ile samemu można powiedzieć i pilnowanie się, by tej granicy nie przekroczyć – by nie ułatwiać zwycięstwa oponentowi. Trzeba ciągle, na bieżąco analizować przebieg negocjacji, trafnie dobierać argumenty. Dobry negocjator to także cierpliwy negocjator. Nie warto podejmować szybkich decyzji, samemu też nie należy okazywać pośpiechu.

W czasie negocjacji napotkać można na pewne bariery, problemy. I to bez różnicy, czy poziomem, na którym są przeprowadzane jest biznes czy praca, stosunki między pracownikami. Głównie są o emocje – zbyt osobiste angażowanie się w konflikt, złość czy frustracja. Istotną przeszkodą jest także niesłuchanie się bez strony negocjacji. Może rodzić to wzajemne niezrozumienie i bardzo utrudniać działanie. Mimo tych trudności, negocjacje są metodą chętnie stosowaną w wielu przedsiębiorstwach i przynoszą dobre efekty – bywa, że nawet dla obu stron.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Biznes, Praca. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz