Do kogo kierować reklamę

To podstawowe pytanie o cel i przeznaczenie produktu musi zadać sobie każdy producent, zanim rozpocznie jakąkolwiek kampanię reklamową. Każdy produkt ma bowiem ściśle określone zastosowanie i skierowany jest do precyzyjnie wyznaczonej grupy ludzi, stanowiący target. Do kogo więc powinno się kierować reklamę?

Odpowiedź jest banalnie prosta, a jednocześnie – może producentom sprawiać pewne problemy. Oczywiście, reklamę powinno się kierować do potencjalnych klientów, a więc do tych osób, które ze względu na pewne cechy (między innymi socjoligiczno – demograficzne) mogą być zainteresowane nabyciem produktu. Skąd jednak wiedzieć, że akurat ci, a nie inni ludzie mogą być naszym targetem?

Można wyróżnić trzech głównych adresatów reklam, w stosunku do których stosuje się różne ich typy. Po pierwsze, jest to reklama skierowana do tak zwanych kanałów dystrybucyjnych, a więc miejsc sprzedaży, przez które produkt czy usługa dociera do konsumenta. Mogą być to między innymi listy handlowe, darmowe próbki, szkolenia czy materiały informacyjne i promocyjne dla detalistów. Tego typu praktyki widoczne są szczególnie w kontaktach firm farmaceutycznych z lekarzami, dla których codzienna praca lekarzy jest właściwie jedyną drogą reklamy. Kolejnym adresatem są „przywódcy opinii”, a więc kształtujące się naturalnie na rynku osoby lub instytucje o znaczącej i wpływowej opinii w społecześnstwie.

Jednak najważniejszym adresatem pozostają nadal konsumenci. Aby do nich dotrzeć, należy dokonać segmentacji rynku, a więc sprecyzować grupę, która według producenta będzie głównym nabywcą towaru czy usługi. Często działanie to jest poprzedzone przeprowadzeniem stosownych badań oczekiwań konsumentów, co jest kluczem do wyboru grupy docelowej.

W związku z tym, można prowadzić kampanię reklamową niezróżnicowaną, a więc skierowanaa do wszystkich, gdzie każdy może być potencjalnym klientem. Oczywiście dotyczyć będzie ona dóbr i usług codziennego użytku – artykułów żywnościowych czy higienicznych.

Te same artykuły można jednak zareklamować także w sposób zróżnicowany. W zależności od tego, czy ten sam produkt kieruje sie do kobiet czy meżczyzn, dorosłych czy dzieci, mieszkańców wielkich miast, czy małych wsi, zwraca się wtedy uwagę tylko na poszczególne jego cechy. Każdy może znaleźć dzięki temu w produkcie to, czego poszukuje – niską cenę, skuteczność, ekologiczność itp. Jeśli natomiast mamy do czynienia z produktami niszowymi – stosuje się reklamę skoncentrowaną, skierowaną do nielicznej, precyzyjnie określonej grupy. Nie używa się wtedy wiodących mediów, ale na przykład media branżowe czy tematyczne, do których potencjalni nabywcy zaglądają.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Reklama. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz