Cykl życiowy produktu a jego reklama

Przyjęcie odpowiedniej kampanii reklamowej i chwytów marketingowych zależy w dużej mierze od tego, w jakiej fazie cyklu życiowego znajduje się nasz produkt. Inaczej bowiem promuje się produkt, który jest dopiero wprowadzany na rynek, a inaczej trzeba przedstawić ten, który jest już na nim „weteranem”.

W pierwszej fazie, a więc fazie wprowadzenia produktu na rynek, głównym celem reklamy jest poinformowanie potencjalnych klientów o jego istnieniu. Trzeba przedstawić wtedy wyjątkowość oferty, a więc wskazać kilka cech, które odróżniają nasz nowy produkt od tych juz istniejących na rynku. Z pewnością nie jest to łatwa praca, jednak dobra reklama w tej fazie bardzo mocno rzutuje na dalszą część kampanii. Pierwsze wrażenie o produkcie jest dla kosumentów bardzi ważne, muszą przekonać się do sięgnięcia po coś nowego i zapoznać się z zaletami oferty.

Kolejną fazą jest faza wzrostu. Jej celem marketingowym jest rozszerzenie rynku zbytu produktu, tak więc kampania skierowana jest do jak największego grona potencjalnych odbiorócw. Celem prowadzonej w tym czasie kampanii reklamowej jest przekonanie większości społeczeństwa o zaletach tego produktu i ukazanie jego wyższości nad tymi już istniejącymi na rynku.

Niezwykle ważną fazą jest stabilizacja (czy też dojrzałość produktu). Chodzi tu głównie o utrzymanie rynku zbytu i konsumpcji na wysokim poziomie, a także o wzmocnienie wśród konsumentów świadomości marki. Reklama skierowana jest w tej fazie w szczególności na ukazanie cech różnicujących produkt – takich, które wiążą się z jego częstym czy też długotrwałym używaniem. Reklama ma doprowadzić do zmiany nawyków i przyzwyczajeń tych konsumentów, którzy jeszcze z naszego produktu nie korzystają. Stąd chętnie wprowadza się między innymi różnego typu programy lojalnościowe, mające zachęcić do bycia wiernym klientem marki. Niektórzy producenci decydują się także wchodzić na inne rynki zbytu, czy ulepszać i dostosowywać produkt do potrzeb odbiorców.

Faza schyłku jest momentem, w którym producenci pozbywają się nagromadzonych zapasów produktu. W tym celu stosuje się przekaz reklamowy wzbudzający w konsumentach przekonanie, że teraz za niższą cenę mogą nabyć pełnowartościowy produkt, do którego już się przyzwyczaili i który polubili.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Marketing. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz