Zawód: konsultant

Przeglądając oferty pracy, coraz częściej możemy się natknąć na taką, w której mowa właśnie o poszukiwaniu konsultanta. Zakres obowiązków tegoż konsultanta jest różny: zdrowie, dietetyka, kosmetyka, finanse, ubezpieczenia, podatki. Ewidentnie widać zatem, że coraz więcej branż, chcąc zapewnić klientom kompleksową obsługę i pełne zadowolenie z oferowanych usług, poszukuje konsultantów, którzy będą się zajmowali kontaktem z petentami.

Osoba pretendująca na stanowisko konsultanta nie zawsze musi mieć wykształcenie wyższe. Nie zawsze też wymagana jest perfekcyjna orientacja w danej dziedzinie. Pracodawcy bowiem oferują szereg szkoleń i spotkań warsztatowych. Jest to jeden z powodów, dla których pracy takiej podejmują się najczęściej studenci. Zawsze można zdobyć doświadczenie i dodatkowe umiejętności, na ogół grafik zajęć jest dość elastyczny, wykonywane obowiązki niezbyt męczące i uciążliwe, a i zarobki niczego sobie.

Dobry konsultant to przede wszystkim taki, który potrafi nawiązać kontakt z klientem. Po szeregu szkoleń i kursów powinien doskonale orientować się w dziedzinie, w której ma doradzać. Niewątpliwy atut konsultanta, to umiejętność „czytania między wierszami”. Żeby dobrze doradzić, trzeba poznać potrzeby i wymagania potencjalnego odbiorcy, a nie każdy jest tak „wylewny”, by od razu, bezpośrednio przedstawić czego chce i na czym mu zależy.

Ważna jest także obiektywność. Konsultant powinien rzetelnie i bez żadnej stronniczości przedstawić wszystkie możliwe oferty i doradzić tak, by klient wybrał najlepiej dla siebie, a nie tylko z korzyścią płynącą w stronę branży czy przedsiębiorstwa, na rzecz którego konsultant doradza.

Niewątpliwie wśród istotnych cech konsultanta znajdzie się też cierpliwość. Nie od dziś wiadomo przecież, że z jednymi ludźmi współpracuje się lepiej, z innymi gorzej. Osoba zajmująca się doradzaniem natomiast powinna być odporna na wszelkie „humory” i braki zdecydowania u klientów.

Pamiętać też trzeba o tym, że do każdej osoby musimy podchodzić indywidualnie. Nie można bazować na jednym, stałym, utartym zestawie rad, gdyż na dłuższą metę nie sprawdzi się to w żadnej branży.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Praca, Pracownik. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz