Wirtualne załatwianie spraw urzędowych

Tego, że nasza cywilizacja rozwija się coraz bardziej i z każdym dniem „idziemy do przodu”, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Wraz z postępem techniki więcej spraw możemy załatwiać drogą online. Nie wymaga to wychodzenia z domu, stania w kolejkach, poszukiwania kompetentnych osób, którym trzeba powierzyć daną sprawę do rozwiązania. Różne instytucje wykorzystują tę możliwość, tworząc internetowe bazy danych, umożliwiając składanie przez internet formularzy czy podań, udostępniając na stronach www informacje na temat swojego działania. Przeciętny człowiek korzystający z takich usług może jednak w pewnym momencie zacząć zastanawiać, na ile to wszystko jest celowe i przydatne, a także do jakiej grupy osób trafiają takie rozwiązania.

Wirtualny dziekanat, konto bankowe online, dostęp do bibliotecznego katalogu za pomocą strony internetowej, zakupy online, przesyłanie wniosków i formularzy pocztą mailową. To tylko niektóre z usług oferowanych przez wirtualny świat. Działania te jeszcze bardziej upowszechniają się dzięki wprowadzeniu podpisów elektronicznych.

Z jednej strony jest to spore ułatwienie. Dzięki stronom internetowym przedsiębiorstw czy instytucji możemy się skontaktować z tymi jednostkami bez potrzeby wychodzenia z domu. Nie ma też teraz większego problemu ze sprawdzeniem godzin otwarcia interesującej nas instytucji albo też poczytaniem aktualności związanych z jej działaniem.

Wiele spraw można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy komputer i dostęp do internetu. To zapewne rozładowuje kolejki w urzędach i innych instytucjach. Wpływa też na szybkość rozpatrywania spraw.

Niestety, trzeba liczyć się też z mankamentami takiego systemu. Są przecież ludzie, którzy nie mają dostępu do internetu albo nie potrafią korzystać z komputera. Dla nich wprowadzanie takich nowości nie jest wcale ułatwieniem. Wprost przeciwnie – podchodzą do tego typu przedsięwzięć zdecydowanie negatywnie i tylko szukają okazji i możliwości do skrytykowania coraz większego „wirtualizowania” świata.

Wiadomo jednak, że nigdy nie znajdzie się takiego rozwiązania, które usatysfakcjonuje wszystkich. Rozwoju techniki też nie zahamujemy, stąd też ci, którym to odpowiada, będą korzystali z tego typu usług, a inni pozostaną przy metodach tradycyjnych.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Internet, Prawo urzędnicze. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz