Serialowo-społeczna kampania reklamowa?

Wielu z nas, słysząc hasło „społeczna kampania reklamowa”, wyobraża sobie albo też przywołuje w pamięci ogromne billboardy, ulotki, informacje prasowe, telewizyjne spoty reklamowe. To wszystko oczywiście jest racją. Ale czy ktoś zwraca uwagę na to, że elementy takich kampanii pojawiają się też w serialach? Oczywiście, nie są one tak rozbudowane jak „czyste” kampanie, ale jednak istnieją.

Być może nie zdajemy sobie z tego sprawy albo też nie rejestrujemy tego, że jeśli w społeczeństwie pojawia się jakiś problem, to automatycznie jest on także poruszany w serialach, telenowelach, filmach. Tak było w przypadku profilaktyce zachorowań na raka piersi czy w kwestii zwalczania palenia papierosów. W wielu wspomnianych produkcjach telewizyjnych poruszano problemu osób niepełnosprawnych związane z wykluczeniem społecznym, trudnościami związanymi ze znalezieniem pracy, kłopotami w poruszaniu barier architektonicznych i komunikacyjnych. Bohaterom serialu nie obce były też aspekty dotyczące alkoholizmu, zbyt szybkiej jazdy samochodem, otyłości, bezrobocia.

Jaki sens ma takie „przemycanie” w fabule serialu problemów społecznych? Czy nie wystarczą same kampanie reklamowe prowadzone pod tym kątem? Owszem, kampanie są środkiem w miarę skutecznym. W przypadku wplatania tego typu problemów społeczeństwa w scenariusz serialowi działa podobna zasada jak w kwestii reklamowania produktów czy usług przez ludzi związanych z aktorstwem. Chodzi bowiem o to, że chętniej przekonamy się do określonego działania, gdy zobaczymy, że w podobny sposób postępuje bohater takiego czy innego serialu. Co istotniejsze: niekiedy szybciej zauważymy konkretny problem, gdy zostanie on poruszony w konkretnej telenoweli, niż gdy będą o nim „opowiadać” reklamy i plakaty.

Nie da się też ukryć, że wprowadzanie w serialu jakiegoś konkretnego problemu znanego ludziom generuje większą oglądalność. Ma to swój plus w postaci tego, że takim właśnie sposobem zdecydowanie więcej osób usłyszy o danej kwestii, zainteresuje się nią, być może nawet postara się znaleźć rozwiązanie, a o to przecież chodzi.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Programy i kampanie, Reklama. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz