Marketing mix

Aby wypromować się jak najlepiej i jak najefektywniej dotrzeć do klienta, trzeba posłużyć się odpowiednimi narzędziami marketingowymi. Według zasady tak zwanego marketingu mix, każda firma dysponuje czterema podstawowymi narzędziami, których proporcje musi dobrać odpowiednio do oczekiwań swoich i klientów.

Według amerykańskiej koncepcji marketing mix, te cztery narzędzia to tak zwane 4P, a więc Product, Price, Place i Promotion. A, mówiąc prościej, będzie to sam produkt oferowany klientom (a więc zarówno prdukty materialne jak i usługi), jego cena (tu: ile nabywca jest skłonny wydać na dany produkt), dystrybucja (przemieszczenie produktu od producenta do finalnego nabywcy) i promocja (aktywizacja sprzedaży, formy komunikowania się producenta z rynkiem).

Od tego, w jakim stopniu uwypukli się poszczególne cechy, zależeć będzie powodzenie (bądź nie) w sprzedaży produktu. Należy więc stworzyć kompozycję marketingową odpowiednią do wyznaczonego przez producentów celu, a najlepiej – ciągle dostosowywac je do aktualnej sytuacji na rynku.

Schemat prowadzenia marketingu mix opiera się na czterech głównych podsystemach, a więc kolejnych etapach, przez które trzeba przejść, by osiągnąć zaplanowany cel. Pierwszym podsystemem jest informacja o rynku. Praca, jaką wykonują tu specjaliści od marketingu polega na jego rozpoznaniu poprzez badania rynkowe i segmentacji, a więc wyboru głównych grup docelowych, dla których nasz produkt będzie przeznaczony. Kolejnym etapem jest podsystem planowania produktu. Chodzi tu między o takie czynności jak zaprojektowanie opakowania czy nadanie znaków fabrycznych i towarowych. Niezwykle istotnym etapem jest podsystem aktywizacji sprzedaży, a więc wszelkie działania, mające na celu zachęcenie konsumentów do nabycia produktu. To przede wszystkim ukształtowanie odpowiedniej – nie za wysokiej i nie za niskiej ceny, koncepcja usług sprzedażowych i posprzedażowych, a także współpraca z konsumentem. Podsystem dystrybucji, ostatni etap prowadzenia marketingu mix, to po prostu kanały sprzedaży, sposoby, dostarczenia produktu do finnlnych odbiorców.

Schemat ten musi oczywiście odpowiadać pewnym nawykom konsumentów. Należy brać pod uwagę choćby to, że zupełnie inne narzędzia marketingu mix stosuje się przy sprzedaży w małych, osiedlowych sklepikach, a zupełnie inne w wielkich marketach. W działaniu marketingowym najważniejszy jest jednak konsument – bez niego i jego pieniądzy – nawet najlepsza koncepcja sprzedaży i promocji nie miałaby najmniejszego sensu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Marketing. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz