Komunikacja a konflikty w pracy

Nie trzeba być psychologiem ani ekspertem od spraw organizacji pracy by wiedzieć, że podstawę relacji w każdej firmie i miejscu pracy buduje komunikacja interpersonalna. To od jej stylu zależy to, czy sytuacja w danym przesiębiorstwie będzie napięta i stresująca, a konflikty wybuchać będą przy każdej okazji, czy raczej współpracownicy będą potrafili porozumiewać się ze sobą „po ludzku”.

Komunikacja w miejscu pracy powinna istnieć na każdym poziomie – zarówno pomiędzy współpracownikami, jak i w hierarchii zawodowej, a więc na linii szef – podległy mu pracownik. Chodzi tu nie tylko o komunikację werbalną, ale i niewerbalną, która niejednokrotnie nie tylko wzmacnia wydźwięk tej pierwszej, ale i ją zastępuje, mówiąc bardzo dużo o człowieku i samym procesie komunikacji.

Trzeba jednak pamiętać, że tak na dobrą, jak i na złą komunikację składają się szczegóły. Liczą się nawet takie z pozoru nic nie znaczące drobiazgi jak ton głosu, forma wypowiadanych zdań (tryb rozkazujący odbiera się zupełnie inaczej niż prośby), a także przyjęta postawa, gest podania ręki, kontakt wzrokowy czy uśmiech. Oczywiście wszystkie te elementy i ich użycie zależą od kontekstu sytuacji, jednak bardzo łatwo jest instynktownie wyczuć, jakie zamiary i nastawienie ma osoba, która rozpoczyna z nami dialog.

Niektóre elementy komunikacji świadczą jednoznacznie o negatywnym podejściu danej osoby – na przykład szefa do podwładnego lub odwrotnie. Taką barierą może być rzecz banalna – choćby zbyt emocjonalny styl wypowiedzi – oddaje wrażenie, że dana osoba została wyprowadzona z równowagi i wprowadza nerwową, napiętą sytuację. Filtrami skutecznej komunikacji mogą być także drobne gesty – jak choćby spoglądanie na zegarek, oznaczające niecierpliwość, czy „wywracanie oczami”, co często oznacza lekceważenie rozmówcy. Czasem gesty te mogą być użyte machinalnie, innym razem z pełną premedytacją i pokazowo, by jasno dać do zrozumienia drugiej stronie, co o niej myślimy.

Bez wątpienia tego przybieranie tego typu postaw w komunikacji między współpracownikami może rodzić postawę roszczeniową i prowadzić do konfliktów w miejscu pracy. Można starać się ich unikać, ale należy także posiadac umiejętność ich rozwiązywania, aby w firmie na nowo zagościł spokój i harmonia. Praca powinna wszak przebiegać w jak najbardziej sprzyjających warunkach, by można było liczyć na jej efektywność.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Praca. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz