Telemarketing

Telesprzedaż, czy szerzej – telemarketing, jest bardzo popularną formą kontaktu z klientem i oferowania mu produktów czy usług. Jakie są wady i zalety takiej formy sprzedaży? Czy to tylko chwilowa moda, czy telemarketing ma przyszłość?

Telemarketing zaczęto stosować już w latach 50-tych ubiegłego wieku. Pierwsze tego typu działania wprowadzono oczywiście w Stanach Zjednoczonych, które były w tym czasie najbardziej rozwiniętym ekonomicznie i najprężniej działającym na rynku krajem. Od tamtego czasu stosuje się go, z mniejszym lub większym natężeniem, a ż do dziś. Czasem przynosi lepsze, czasem gorsze efekty, ale zawsze jest formą sprzedaży, która pozwala na dotarcie do ludzi, którzy tylko dzięki tej formie sprzedaży mają szansę stać się naszymi klientami, co jest wielką zaletą telemarketingu.

Pod pojęciem telemarketingu rozumie się nie tylko sprzedaż przez telefon, ale również takie działania jak przyjmowanie zamówień, oferowanie katalogów produktowych, umawianie spotkań marketingowych, udzielanie informacji, prowadzenie badań rynkowych czy przyjmowanie reklamacji zakupionych towarów.

Nie jest to łatwa forma sprzedaży, ale z pewnością bardzo dogodna. Sporym utrudnieniem może być tu fakt, że nie widzi się rozmówcy – telemarketer nie może więc tak trafnie jak w przypadku sprzedaży bezpośredniej „twarzą w twarz” przewidzieć reakcji potencjalnego klienta, a ten z kolei – nie widzi reklamowanego towaru. Także sam telemarketer nie ma łatwego zadania – zazwyczaj to on jest stroną, która zgłasza się do potencjalnego klienta i musi zaoferować mu to, co akurat ma do sprzedania, a nie to, co dana osoba chciałaby w tej chwili kupić.

Mimo to, telemarketing cieszy się dość dużym zainteresowaniem i przynosi spore dochody. Z racji specyfiki pracy telemarketera, osoba pracująca w takim charakterze musi być bardzo komunikatywna, uprzejma i cierpliwa (czasem zanim przejdzie się do sedna rozmowy – klient ma dużo do powiedzenia), ale jednocześnie – nastawiona na cel. Obok znajomości zagadnień marketingu i sprzedaży bezpośedniej, potrzebna jest także kreatywność, którą trzeba nadrabiać niemożność spotkania klienta twarzą w twarz.

Ten wpis został opublikowany w kategorii E-commerce, Marketing. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz