Strategie kampanii wyborczych

Kampania wyborcza również jest swego rodzaju kampanią reklamową, więc, jak każda – ma jasny cel – sprzedać produkt. W tym wypadku produktem jest polityk i program wyborczy, który reprezentuje. Jakie są strategie, zachęcające do „kupienia” polityka, a więc oddania na niego głosu?

Strategie kampanii wyborczych można rozpatrywać pod różnym kątem. Jeśli na przykład wziąć pod uwagę to, jak bardzo sztaby wyborcze sugerują się wyborcami, możemy mówić o kilku rodzajach strategii. Skrajnym będzie tzw. strategia penetracji rynku, a więc niezmienione wykorzystanie tego programu, który posiadamy, narzucenie go potencjalnym wyborcom. Dalej, mamy do czynienia ze strategią utrzymania rynku, która polegana dostosowaniu programu do tych, którzy są „naszymi” wyborcami. Aby zapewnić sobie poparcie także innych, którzy dotychczas nie oddawali na nas głosu, trzeba rozbudować bądź całkiem zminić program, stosując strategie wzrostu i nowych przedsięwzięć.

Zagadnienie to wiąże się także z doborem odpowiedniego targetu, a więc celu – grupy ludzi, do których będziemy naszą kampanię kierować. Jeśli kierujemy ją do tych, którzy wiernie oddają na nas głos w każdych wyborach – należy zastosować strategię utwardzania, która będzie umacniać poglądy wyborców skłonnych nas poprzeć. Z kolei strategia poszerzania kierowana jest do wyborców niezdecydowanych. Takich wyborców, którzy decyzje podejmują zazwyczaj w ostatniej chwili, najlepiej jest zdobywać strategią o charakterze bardziej emocjonalnym niż merytorycznym – na rzeczowe argumenty jest już po prostu za późno. Pod tym względem najtrudniejsza jest strategia odwracania, którą stosuje się wobec wyborców, którzą są skłonni poprzeć raczej naszych przeciwników politycznych. Jest ona bardzo trudna do wykonania, dlatego czasem w jej miejsce stosuje się tzw. strategię neutralizowania, w której nie chodzi o to, by wyborca oddał głos na nas, ale by nie oddawał go na naszego głównego konkurenta.

Dobór odpowiedniej strategii wyborczej uzależniony jest głównie od tego, jak bardzo wierzymy we własne siły, ale również, a może przede wszystkim od tego, jakie są nasze realne możliwości. Zastosowanie danej strategii nie jest więc nigdy przypadkowe, ale stanowi efekt dogłębnej analizy stanu obecnego kandydata czy partii i przyszłych oczekiwań.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Polityka, Programy i kampanie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz