Język urzędowy

Załatwianie spraw w urzędach kojarzy nam się z zawiłościami prawnymi, paragrafami, przepisami, artykułami, ustawami. Rzeczywiście, działania tego typu instytucji oparte są na prawie i z przepisów prawa wynikają, stąd nie sposób zrezygnować z języka urzędowego, który czasem jest dość hermetyczny, ale mimo wszystko powinno się dążyć do jego jasności i przejrzystości prowadzącej do tego, że dany dokument zostanie zrozumiany przez szerokie grono osób nie orientujących się szczegółowo w specyfice wyrażeń prawnych.

Tworząc dokumenty urzędowe trzeba mieć na uwadze to, że nie każdy człowiek korzystający z usług danej instytucji skończył studia administratywistyczne lub prawnicze, stąd też nie każdy bez problemu zrozumie specjalistyczny język tej dziedziny. Urzędnik wydający decyzję administracyjną zatem powinien tak sformułować poszczególne jej części, by osoba, do której pismo jest skierowane, nie miała problemu ze zrozumieniem treści przekazu. Tekst urzędowy powinien być poprawny tak prawnie, jak i językowo. Owszem, nie zawsze da się pominąć wszystkie zwroty typowo prawnicze. Jest to wręcz nie możliwe czy to ze względów merytorycznych, czy też z powodów odnoszących się do ważności danego dokumentu. Obowiązkiem urzędnika jednak jest wtedy wyjaśnienie ewentualnych zawiłości językowych. W myśl zasad kodeksu postępowania administracyjnego bowiem nie można wykorzystywać tego, że dana osoba nie zna zagadnień prawniczych, w wyniku czego nie zrozumie stricte prawnego wyrażenia czy sytuacji, w jakiej się znajduje. Istnieje też ryzyko, że człowiek niezaznajomiony z tego typu językiem błędnie zinterpretuje niezrozumiałą frazę, w związku z czym uzna decyzję pozytywną za niekorzystną dla niego lub wyciągnie inne błędne dla siebie albo dla organu wydającego taką decyzję wnioski.

Przy tworzeniu wszelkiego rodzaju dokumentów urzędowych zatem trzeba zwracać uwagę na konkretność i trafność stosowanych zwrotów. Istotna jest tutaj nie tylko poprawność prawno – merytoryczna, ale też językowa. Wszelkie błędy stylistyczne i składniowe bowiem mogą skutecznie utrudnić przyswojenie treści dokumentu, gdyż jeszcze bardziej zawoalowują treść i już w ogóle nie sposób domyślić się, o co w danej decyzji czy dokumencie, który mamy wypełnić, chodzi.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Prawo urzędnicze. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz