Forma dobrego CV

Często poszukując pracy wysyłamy setki aplikacji, zawierających nasze CV czy listy motywacyjne, a odpowiedzi od potencjalnego pracodawcy dziwnie brak. Okazuje się bowiem, że nasze CV wygląda jak setki innych, albo skonstruowane jest w taki sposób, że pracodawcy odechciewa się czytać. Warto więc przygotować porządne CV, które byłoby naszą wizytówką i najlepszą prezentacją.

Na początek trzeba zastanowić się, „co i jak”. Czyli jakie informacje powinniśmy w nim zawrzeć i w jaki sposób powinny być one podane. Trzeba pamiętać, by nie dopuścić do przerostu formy nad treścią, ale też nie pozwolić na to, by ważne i interesujące informacje o nas zapodziały się gdzieś w gąszczu tekstu.

Jaka więc powinna być forma i struktura dobrego CV? Przede wszystkim, musi być przygotowane schludnie, czytelnie i przejrzyście. Oznacza to, że w grę nie wchodzą żadne odręcznie pisane dokumenty, mamy XXI wiek i trzeba pokazać pracodawcy umiejętność obsługi podstawowych programów komputerowych. Dobrze, kiedy cała treść mieści się na jednej stronie formatu A4, najlepiej czcionką znormalizowanego maszynopisu. Kolejne posady czy osiągnięcia zawodowe wypisane drobnym maczkiem, albo wprost przeciwnie – wielkimi literami, wyglądają raczej śmiesznie. Dlatego też nie zawsze warto „kombinować” i jeśli coś naprawdę się nam nie mieści – może zająć więcej niż standardową jedną stronę. Należy jednak pamiętać, że pracodawca, który otrzymuje kilkadziesiąt czy nawet kilkaset zgłoszeń, będzie cenił zwięzłość wypowiedzi.

Trzeba wiedzieć, że w CV nie chodzi o opowiadanie historii swojego życia i składanie barwnych, finezyjnych zdań. Trzeba tu konkretnie przedstawić najważniejsze informacje o sobie i swojej dotychczasowej karierze zawodowej.

Dokument taki powienien składac się z kilku podstawowych „rozdziałów”: dane osobowe, wykształcenie, doświadczenie zawodowe i umiejętności. Niektórzy dodają także informacje o zainteresowaniach, by dać się lepiej poznać pracodawcy. Każdy z nich powinien być wizualnie, graficznie wydzielony od reszty (za pomocą pogrubienia, zachowania odstępu itp.). Taki podział można zastosować także między konkretnymi stanowiskami czy szkołami, do których uczęszczaliśmy.

Do dobrego tonu należy także umieszczenie na końcu klauzuli o wyrażeniu zgody na prztważanie naszych danych osobych w celach rekrutacji. Dopisek ten może być przygotowany mniejszą czcionką niż reszta dokumentu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pracownik. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz