Etykieta urzędnicza

Uważa się, że urzędnik to zawód zaufania społecznego. I słusznie. W końcu osoby pracujące w różnego typu urzędach oraz instytucjach państwowych i samorządowych każdego dnia spotykają się z petentami, załatwiają wiele spraw obywateli, mają do czynienia z wieloma aktami i dokumentami. Stąd też muszą przestrzegać pewnych zasad, które czynią ich pracę profesją godną zaufania.

Urzędnika obowiązuje przede wszystkim tajemnica służbowa. Nie ma on prawa opowiadać o sprawach, które prowadzi ani też udostępniać osobom trzecim i nie związanym z daną kwestią dokumentów, akt, postanowień, decyzji. Nie wolno też upubliczniać informacji o prowadzonych sprawach oraz o ludziach, których te sprawy dotyczą.

Pracownik urzędu nie może też wykorzystywać niewiedzy petenta. Znana jest łacińska paremia mówiąca, że nieznajomość prawa szkodzi. Administratywista musi brać jednak pod uwagę to, że nie każdy posiada wykształcenie prawnicze i nie każdy orientuje się w zagadnieniach administratywistyczno-prawnych, stąd też osoby załatwiające w urzędzie jakiekolwiek sprawy mają prawo do poznania zasad proceduralnych czy otrzymania wyjaśnień dotyczących przebiegu sprawy i sposobu załatwienia związanych z daną kwestią formalności.

Ważna jest też zasada szybkości postępowania. Urzędnik nie może w nieskończoność przedłużać sfinalizowania tej czy innej sprawy. Wszelkie czynności powinny być zatem przeprowadzone sprawnie i bez zbytnich opóźnień, co nie oznacza jednak działania w pośpiechu i byle jak. Liczy się bowiem rzetelność i solidność wykonywania zadań.

Nie trzeba też chyba dodawać, że wszelkie czynności urzędnicze muszą mieć umocowanie prawne i w żaden sposób nie mogą wykraczać poza granice prawa. Osoba pracująca w urzędzie musi działać obiektywnie. Niedopuszczalna jest jakakolwiek stronniczość albo świadome postępowanie na niekorzyść petenta.

Uwagę zwraca się również na kulturę osobistą pracowników urzędów i innych instytucji. Minęły już czasy, kiedy nie do pomyślenia było przeszkodzenie siedzącej za biurkiem pani w piciu kawy. Obecnie wyznaje się zasadę, że to urząd jest dla społeczeństwa, a nie społeczeństwo dla urzędu, stąd też obowiązkiem urzędnika jest właściwe traktowanie przybywających petentów.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Prawo urzędnicze. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz